۱۳۹۳ تیر ۲, دوشنبه

جن های معروف و کارشان

شیرین یربوع * نوعی از جن است كه به شكل زنان است و در بیشه زارهای بیابانها از این نوع جن بسیار بسر می برند. این نوع از جن اگر بر كسی از انسانها دست یابد ؛ با او به بازی می پردازد؛ همانطوری كه گربه با موش بازی می كند و به تدریج او را می كشد و اگر ببیند كه كسی زیبا و خوبرو ست ؛ مفتون و شیفته ی او شده و به ایذاء و اذیت او میپردازد.

*
شیرین یربوع * تا مدت زمانی طولانی با * سعلات * همراه و همدم بود تا اینكه در شبی از شبها ؛ * سعلات * برقی را دید و قصد آن كرد و رفت.

فرزندان * سعلات * را كه از * شیرین یربوع * متولد شده بودند؛ // بنی سعلات // می گویند.

نوعی دیگر از جن وجود دارد كه به نام ** الزلاب ** معروف است و در سرزمین یمن بسر می برد و گاها در اطراف مصر دیده شده است....

نوعی دیگر از جن به نام // الغدار // وجود دارد كه در جزایر دریاها زندگی می كند. شكل این جن مانند آدمی است كه چنین به نظر می رسد كه بر موجودی چون شترمرغ سوار است و اگر به كسی دست یابد؛ هلاكش می كند.

گفته شده كه قومی در سفر با او به جنگ پرداختند و همگی با وی درگیر شدند كه ناگهان جن بانگی برآورد و همگی را هلاك نمود.

از انواع دیگر جن كه از او نام می بریم ؛ جنی است كه * و شق * نام دارد و شكل او مثل یك نیمه ی آدمی است و می گویند كه * نسناس * از این نوع جن به وجود آمده است.

*
نسناس * طایفه ای بودند كه به انسان شباهت داشتند و پیش از خلقت بشر؛ در زمین می زیستند و سپس منقرض شدند.......

اگر * وشق * كسی را در بیابانها و جنگل ها و مناطقی نظیر اینها مشاهده كند، به شخص حمله ور می گردد.

در یكی از سفرها ؛ علقمه بن سفیان؛ / وشق / را دید . هر دو بجانب هم دیگر حمله ور شدند و علقمه ضربتی بر شمشیر او وارد ساخت ؛ * وشق * نیز هم زمان با ضربت علقمه ؛ ضربتی بر علقمه وارد ساخته بود كه در نتیجه ی آن هر دو به هلاكت رسیدند.

علاوه بر جنهای نامبرده در فوق ؛ از جنی به نام ** منها ** یاد می كنیم كه كارش فریب و گمراه كردن زاهدان و عابدان می باشد. این جن مسائلی عجیب را از خود بروز می دهد تا عابدان چنین پندارند كه صاحب كرامت شده اند و آنچه از آنها صادر میشود ، واقعا از خودشان است و بدین نحو بتدریج دچار غرور شده تا از صراط مستقیم گمراه گردند و در گمراهی بمیرندانواع جن‌ها بر اساس كاری كه می‌کنند نزد مردم مشهورند.
بعضی از جن‌ها در خدمت شیطان هستند و برخی دیگر انسان‌ها را به‌عناوین‌مختلف وسوسه می‌كنند عده‌ای دیگر مسلمان و دسته‌ای دیگر یهود و مسیحی و گروهی دیگر در زیرزمین‌ها و دور از انسان‌ها و برخی دیگر در حبس و زنجیر می‌باشند. برخی از جن‌ها را شیطان از روز تولد انسان نزد او می‌گمارد تا او را گمراه سازند و خداوند متعال نیز ملكی تعیین می‌كند تا انسان را از گزند جن‌های شریر حفظ كندبرخی از آنها در جادو و سحر و طلسمات و بعضی دیگر برای خبررسانی به کائنان مشغول به‌کارند.
ما در این جا به اسامی برخی از آنها اشاره می‌كنیم:
جن خناس: این شیطان مخفی در درون انسان راه‌یافته و به وسوسه انسان می‌پردازد و هرگاه انسان یاد خدا را می‌كند از انسان دور می‌شود خواندن سوره ناس برای دفع این جن موثر است. (بحار ج 60 ص 194)
در روایات آمده است این شیطان مانند خون در دل انسان راه دارد (بحار ج 60 ص 269)
جن رها یا (زها): این شیطان وقت نماز صبح سراغ انسان آمده و بر سر او و بالشش گره می‌زند و به او می‌گوید بخواب وقت نماز نشده است و اگر بیدار نشود به‌صورت او بول می‌كند و بر گشته و دمش را می‌جنباند و بانگ شادی بر می‌آورد. (محاسن ج 1 ص 86)
مبادا این حقایق را انكار كنی كه با دلایل عقلی و شرعی و به تجربه این موضوع ثابت شده است.
غول: این جن انسان‌ها را در صحرا‌ها و بیابان‌ها به بیراهه می‌كشاند و روایت‌شده هر گاه تنها هستی راهنمایی انسان تنها را قبول مكن و با صدای بلند به‌صورت او اذان بگو آن گاه از تو دور می‌گردد. در برخی روایات آمده غول وجود ندارد. ولی احمد بن عبدالله گوید در راه به چنین جنی برخورد كردم كه بر روی تختی نشسته و لباس‌های خوبی پوشیده و قندیل‌هایی روشن كرده بود سوره یاسین را خواندم قندیل‌هایش خاموش شد و گفت: ای بنده خدا با من چه كردی؟(سفینه البحار ج 3 ص 821)
این كه در روایات آمده غول وجود ندارد به این معنا ست كه غول نمی‌تواند انسان را از راه خود گمراه كند و انسان در برابر آن دست و پا بسته و مجبور نیست. اگر انسان به یاد خدا و متوسل به 14 معصوم‰ بوده و از حدود شرع تجاوز نكند هیچ جنی نمی‌تواند بر انسان ضرر بزند.
جن رباینده: این جن برخی از انسان‌ها را می‌رباید. از امام صادق پرسیدند آیا جن می‌تواند انسان را برباید؟ فرمود اگر انسان این دعا را بخواند جن‌ها نمی‌توانند او را بربایند و این دعا ذكر خواهد شد. (بحار ج 92 ص 152)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

من نویسنده نیستم تا حرفه ای بنویسم اما در کار خود استاد و اهل فن هستم بذا خرده به طرز نوشتن و یا احیانا غلط املایی یا تایپی نگیرید